onsdag 2 september 2009

Islamiska förbundet kallar mig "satan"

Från Expressen Debatt Datum ? Länk:

"Jag har av Mahmoud Aldebe fått höra att jag är 'en jude som konverterat till islam för att förstöra för muslimerna' eller att jag är 'shaytan' (satan)."
Det skriver i dag imamen ABDAL HAQQ KIELAN. Han anser att det är hög tid för Sverige att markera tydligt mot antidemokratiska muslimska krafter.

Eftersom Mahmoud Aldebes manipulativa artikel i Expressen (30/9) innehåller lögner om mig, känner jag mig tvungen att ta bladet från munnen och ge mig in i den debatt som pågår. Det känns mycket beklämmande att läsa de illvilliga attackerna mot den journalist (Salam Karam) som försöker klarlägga förhållandena för Stockholms muslimer. Mahmoud Aldebe, ordförande i Sveriges muslimska förbund, svärtar ned meningsmotståndare på ett sätt som inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Inte heller representerar han Sveriges muslimers syn på hur ett samtal eller en debatt skall föras. I sin artikel förnekar Mahmoud Aldebe att hot skulle ha riktats mot mig. Han skriver att man tar avstånd från alla sorters hot riktade mot religiösa företrädare. Tyvärr är det ren lögn. Hoten mot mig kom i samband med en stor debattartikel i DN som talade om en konferens i Stockholmsmoskén där uppmaningar till terrorism skulle ha förekommit. Jag sade då i en intervju i DN: "Jag är förvånad över att Stockholms moské inte mycket klart tar avstånd från självmordsbombare och terrorism och jag hoppas att de snart förklarar sig, om det som står i debattartikeln stämmer." Det kom ingen förklaring. I stället kom ett brev som publicerades på den största e-mejllistan för islam i Sverige. Under rubriken "Förbundets rätt att slå tillbaka" och undertecknat med "Medlemmar i Islamiska Förbundet i Stockholm" kunde man bland annat läsa följande:

"Alla sanna muslimer ringer till Förbundet och undrar vad Abdal Haqq Kielan håller på med. Han skadar ju bara islam och Sveriges muslimer. De flesta muslimer tar avstånd från Abdal Haqqs uttalanden och kräver att han avgår som ledande figur inom SIF." "Därför vädjar islamiska Förbundet i Stockholm till FIFS, SMF, SUM och BHIRF att bryta all samarbete med Svenska Islamiska Samfundet och Islamiska Akademin, så länge Abdal Haqq har ledande roll i de här organisationerna." "Förbundets medlemmar känner sig kränkta av Abdal Haqqs uttalanden och betraktar hans artikel som en fientlig handling." "Så mycket insiktslöshet och hat mot de sanna muslimer trodde vi inte en muslimsk imam stod för och spred." Här känner vi igen samma språkbruk som i fredagens inlägg i Expressen. "Skadar islam", "fientlig handling", "sprider insiktslöshet och hat". En artikel med dessa och flera andra osanna påståenden om att jag har intim relation med och stöder de enligt artikeln "högerextremistiska kristdemokraterna" och det "sionistiska folkpartiet" och att jag tar avstånd från det palestinska motståndet och att jag är kopplad till branden i Malmömoskén, publicerades i en stor arabisk veckotidning (Muslim World nr 1814 13/10 2003) som delas ut till alla moskéer i hela världen. Detta i avsikt att skada mig maximalt. Brevet är undertecknat Islamiska förbundet i Sverige. Stöder Islamiska förbundet detta? Är inte gränsen nådd snart? Vill Sverige ha sådant? Är det inte skrämmande?Beträffande tal om självmordsbombare på konferensen i fråga kan man i hotbrevet läsa följande: "Har Abdal Haqq frågat sig, varför väljer palestinier att försvara sig på det sättet? Frågan är om det är ett val. Det handlar om att ta till det försvar man har resurser till. Palestinierna saknar stridsflyg, attackhelikoptrar, stridsvagnar och raketer. Hur ska palestinier försvara sig under sådana omständigheter? Just denna situation som tvingade bland annat Shejk Al-Qardhawi att uttala sig i frågan om så kallade självmordsbombare och sade att detta sätt att försvara sig uppfattas som legitimt." Ovanstående citat utgör bara några av de många otrevliga påhopp jag utsatts för av Aldebe under åren som islamisk samfundsledare. Jag har av Mahmoud Aldebe fått höra att jag är "en jude som konverterat till islam för att förstöra för muslimerna" eller att jag är "shaytan" (= satan). Attackerna är djupt obehagliga eftersom man i praktiken anklagar mig för att vara otroende. Hans sätt att argumentera mot oliktänkande passar bara i totalitära sammanhang men återspeglar inte islams kultur, moral eller anda. Därför upplever jag det som oförskämt att han påstår att jag är medlem i hans organisation, fastän jag varit ordförande i helt andra islamiska riksförbund sedan 1987. Det förtjänar också att nämnas att han använder samma taktik för att stoppa statsbidraget till Uppsalamoskén. Han påstår att den är medlem i Sveriges muslimska förbund fastän den gick ur hans riksförbund för flera år sedan efter svåra problem. Inga försöka att utträda godkänns av honom. I ett brev till moskéns ledning lovar han att om man lämnar "Abdal al Haqq Kielans riksförbund" så kommer statsbidraget genast att betalas ut. Man är tydligen medlem av hans organisation vare sig man vill det eller inte. Annars blir det hot, förtal och repressalier, alltså rena diktaturfasonerna. En debatt kring muslimernas situation i Sverige skadar inte oss. Öppenhet och ärlighet leder bara till bättre relationer och hjälper såväl oss muslimer som samhället i övrigt. Det blir i alla fall inte lättare för de vanliga muslimerna på gator, arbetsplatser och i skolor om man måste ha en diktators tillstånd för att få öppna näbben. Vem vill ha ett samhälledär säkerhetspolisen styr med hjälp av angivare för att skydda korrumperade diktaturer? De som kommit till Sverige som flyktingar har i de flesta fall flytt för livet från sådana ställen, och ska inte behöva vara rädda här för sådana som vill undertrycka det fria ordet. Och islam behöver inte försvaras med lögner och halvsanningar. Sanningen klarar sig bra ändå. Och vi vill ha ett öppet, rent och upplyst islam i Sverige. ABDAL HAQQ KIELAN Abdal Haqq Kielan är imam för Svenska islamiska samfundet.

Inga kommentarer: